Salamander Guild

Poznávám s družinou Dragonlance – Část 2: Dračí armády

Salamandři proti drakům Takhisis! Jak pokračuje náš boj se Zlem na Ansalonu? Je těžké hrát s 10 a více hráči? A jak si přikrášlit dobrodružství ze světa hrdinů, draků a bohů?

Na Ansalonu zuří Válka kopí

Hráči se postupně seznamují s aspekty války. Bída, uprchlíci, hlad, nájemní zabijáci a špehové dračích armád se potloukají kolem města Kalaman. A zatímco se zdá, že si městská rada neví s neobvyklou situací rady, na jihu mezitím pronikají hordy dračích armád hluboko do srdce země Solamnie. Hráči začínají být rozpolcení – neví, kde dříve zasáhnout a musí si pečlivě volit, kam se vydají příště. Zdráhají se vyrážet na dlouhé výpravy, aby „se něco zlého mezitím u Kalamanu nestalo“.

Ačkoliv je dobrodružství válečná kampaň, nechci, aby se ze hry na hrdiny stal wargaming se stovkami tokenů a miniatur pro obě strany konfliktu. Ze stejného důvodu také nechci, aby se hráči ujali nějakých zásadních velitelských rolí. Bitevní vřavu docela dobře nahrazují scénáře z originálního 5e dobrodružství. Tam to tvůrci vyřešili poměrně elegantně: Hráče umístíte na výsek bitevní vřavy a na iniciativě 0 se stane nějaká událost – na bitevní plán vtrhne kůň bez jezdce, dopadne salva šípů, nebo se na okraji mapy objeví nový nepřítel, nebo zraněný společník.

Příběhy postav košatí

Každá z hráčských postav má nějakou motivaci, nějaký dlouhodobější cíl, který se může (ale i nemusí) vázat k Válce kopí. Leckdy se právě kvůli zmíněné válce cíle pro postavu zkomplikují. Hráčské postavy mezi sebou dobře interagují a vytvářejí si mezi sebou zajímavé vztahy. Zatím se mi nestalo, že by někdo nechtěl jít s někým druhým na výpravu, nebo byla herní (nebo neherní) roztržka.

S tím, jak se válka kloní v neprospěch Solamnie a města Kalamanu (kolem kterého se točí hlavní příběh naší kampaně), jsou postavy nuceni hledat nová i nečekaná spojenectví dál v divočině a na odlehlých místech. Hráčům také nechávám během výprav prostor, aby si mohli v mezidobí dělat své činnosti, pátrat po informacích a budovat vztahy s nehráčskými postavami. To má za následek třeba to, že si někteří z hráčů usmysleli, že půjdou na vykopávky ruin do Severních pustin nebo že půjdou nalézt šotčí sestru daleko do bažin.

Hybrid multikampaně a West Marches stylu funguje! Zatím…

Zatím se mi díky dobré organizaci a domluvě daří držet to, aby si každý hráč zahrál průměrně dvakrát do měsíce. Hodně záleží na tom, zda chce hráč cestovat dál než pár mil od Kalamanu, nebo chce řešit městské problémy. Jednou za čas (většinou jedenkrát do měsíce a půl) vypisuji různé výpravy a úkoly, na které se mohou postavy připojit. Hráči se připojí jednoduchým hlasováním na našem salamandřím discordu. Následně vyhodnotím, jak by mohly být výpravy ve hře časové náročné (je to výprava 130 mil po Vingaardské řece, nebo výprava 70 mil k Potemnělým síním?). Když mám přehled, jakou prioritu mají výpravy pro hráče a jak budou ve hře dlouhé, začnu vypisovat termíny pro jednotlivé skupinky, které se mi na výpravu utvořily předchozím hlasováním. Dalším hlasováním si pak společně vybereme nejvhodnější termín a sezení může začít!

Toto organizování je poměrně časově vytěžující a je důležité mít dobrý přehled kdo kde s kým může ve hře být. Těžké časy pro mě přijdou v moment, až budu mít na roli vypravěče méně času, což bude s největší pravděpodobností už na podzim tohoto roku.

Přikrášluji si originální dobrodružství

Jak jsem psal v prvním díle Dragonlance: Začínáme hrát, originální dobrodružství Dragonlance: Shadow of the Dragon Queen patří k horším produktům od Wizards of the Coast. Ať už jde o nezajímavé NPC postavy, nebo plochý a lineární děj. Nabízím však všem čtenářům pár tipů, jak toto dobrodružství osvěžit a co se mi doposud ve hře osvědčilo:

  1. VÍCE OBSAHU V KALAMANU! Více hospod, malé městské zápletky, návštěva Solamnijských rytířů, přidat několik obchůdků se zvláštním zbožím nebo si jen zahrát „plážovou“ epizodu v hospodě, kde můžou hráčské postavy sdílet své poznatky s ostatními tohle místo mnohem více oživí.
  2. NÁHODNÁ SETKÁNÍ PŘI CESTOVÁNÍ! Pro mě to kvůli hexové mapě a hexcrawlu byla nutnost, ale doporučuji si vytvořit několik tabulek náhodných setkání (pozitivních i negativních) pro různá prostředí. V originálním dobrodružství sice jedna taková tabulka je, ale je nedostačující.
  3. PŘIDEJTE DRUHOU DRAČÍ ARMÁDU! V 5e dobrodružství se setkáte pouze s Červenou dračí armádou, ale protože zbožňuji Kitiaru Uth Matar, zasadil jsem i její Modrou dračí armádu do Východní divočiny. Tudíž zatímco si Červená armáda odkráčí do Severních pustin, Modrá dračí armáda terorizuje okolí Kalamanu a supluje práci té Červené. Navíc to dává potenciál setkat se více s lordem Sothem, modrými bleskovými draky a podtrhnout rozdíly mezi jednotlivými armádami…

Komunitní hra

Mezitím, co probíhá normální kampaň, jsem započal na našem salamandřím discordu hrát s lidmi epizodní hraní ve stylu West Marches. Hráči si můžou zahrát za Zlo nebo za Dobro a plnit různé úkoly pro tu kterou stranu. Cílem této komunitní hry je podpořit hlavní příběh, zkusit si s nimi netradiční pojetí bitev a ukázat Dragonlance dalším lidem.

Zatímco u klasických družin se mi stává, že hráči hrají převážně za kladné postavy, v této komunitní hře tomu je naopak. Postav na straně Zla je asi o polovinu více než na straně Dobra. To mě nutí přemýšlet nad vytvářením komplexních a zajímavých úkolů z „opačné strany“, a vymyslet takovou zápletku, aby nebyla jen o zabíjení nebo vypalování (klišé projevy zla ve fantasy světech).

Další články

Únor s Výzvou Dungeon23

Únor přinesl změny v tvorbě i mentální únavu. Kde vzít energii a jak vidím úpravu své tvůrčí náplně? Vydejte se se mnou pod povrch hor do druhého patra megadungeonu!

Číst více »

Výzva Dungeon23

Měsíční shrnutí mých snah o vytvoření (a dokončení) prvního megadungeonu. Kam mě má tvůrčí cesta zavede? A jak si poradím se zajímavými a originálními prvky? Pojďte se mnou na mou pouť do prvního patra megadungeonu!

Číst více »

Salamander Guild