Salamander Guild

Výzva Dungeon23

Měsíční shrnutí mých snah o vytvoření (a dokončení) prvního megadungeonu. Kam mě má tvůrčí cesta zavede? A jak si poradím se zajímavými a originálními prvky? Pojďte se mnou na mou pouť do prvního patra megadungeonu!

Osada goblinů a její okolí

Na úvod musím říct, že můj první měsíc tvorby megadungeonu byl velmi příjemný. Někdy totiž musím své moduly vymýšlet více „na sílu“. Lokace jsem psal víceméně denně a nebyl jsem nijak z této konkrétní tvorby psychicky unavený. Tvorba to byla víceméně odpočinková, na podobné bázi, jak vymýšlím dungeony do svých domácích neveřejných her. I téma skřetů (goblinů) mi docela hezky sedlo a o nápady nebyla nouze.

O co se tu vůbec snažím?

Výzva dungeon23 vznikla na konci roku 2022 na popud Seana McCoye, autora skvělého hororového scifi Mothership. Výzva se nese v duchu „one day, one room“. To znamená, že si vytvoříte svůj megadungeon a pravidelně (nejlépe každý den) do něj budete přidávat další a další místnosti. Za rok budete mít 365 místností o 12 patrech. Někteří autoři se myšlenky megadungeonu vzdali a pojali výzvu po svém. Tak či tak, můžeme společně doufat, že koncem tohoto roku vznikne hodně nových modulů. Tedy snad, protože jak se stává, mnoho projektů zůstane nedokončených. Doufám, že mé dílo bude jedno z těch šťastnějších. O tom, zda se mi to průběžně vede, nebo jak vám samotným jde tvorba si můžeme popovídat třeba u nás na salamandřím cechovním domě na Discordu.

Megadungeon: Návrat k tradici her na hrdiny

Co je vlastně zač ten megadungeon? Není to jen mnohonásobně větší jeskyně, je to tak rozsáhlý prostor, že se může jednat už o samotné herní prostředí, svět, chcete-li. Zpravidla se stává, že čím hlouběji se vydáváte, tím divnější a mocnější předměty, poklady a protivníky nacházíte. Obecně se mi zdá, že u novějších fantasy dobrodružství je upřednostňován příběh, kterým hráči musí projít (tzv. railroad = RPG terminus technicus), ne úplně košaté sociální interakce a klasický boj. Upozaďovanou složkou mi naopak přijde průzkum – a je jedno, jestli je to prolézání divočiny, nebo smrdutých stok pod městem. I proto jsem výzvu dungeon23 přijal.

Jsou všude! Skřeti a goblini

Za své stěžejní téma jsem si vybral skřetí (gobliní) osadu pod horami. Dobrodruzi jsou členové této osady. Nemusejí být nutně skřety, mohou to být i jejich přátelé, bývalí vězňové, nebo obchodníci. Chci, aby nosným prvkem byly výpravy z osady do nitra megadungeonu a zpět. Z hlubin si dobrodruzi odnesou poklady, ale i obdiv skřetího kmene, takže mohou poměry v osadě pak upravovat k obrazu svému. Chci, aby se z gobliní vesničky, jakéhosi útočiště s noclehem a kovárnou, stalo i místo s určitým dějem a aby vliv postav byl v osadě znát. Zatím jsem se hlouběji nezabýval nějakou reputací, nebo obdobným počítadlem a soustředil se spíše na hlavní náčrty lokací na prvním patře, kde osada skřetů stojí.

Dungeon jako pro domácí skupinu

Přistoupil jsem k tvorbě jako kdybych se připravoval na domácí herní sezení. Několik hlavních poznámek o lokaci, výčet nepřátel, pokladů a zvláštností. A tím to i haslo. Možná i proto mám zatím z tvorby tak dobré pocity, protože jsem si nastavil nízkou laťku a nekladl na sebe perfekcionistické nároky. Vše si zapisuju do A5 sešitu, a tak mám poznámky neustále u sebe, aniž bych musel být online, nebo mžourat do obrazovky. To, že takový dungeon, nebo alespoň jeho hrubý obrys podobný tomu mému, může napsat kdokoliv, snad dokážu na několika svých příkladech:

  • Místnost 5
    – nástěnná malba na zdi, nikdo z gobliní vesnice pořádně neví, jak vznikla a kdy – malba znázorňuje poskakující rohatou postavu, může působit hrozivě – konají se tu na písku zápasy goblinů.
  • Místnost 14
    – tunel, kdese dříve těžilo, podepřený vzpěrami a trámy, dnes spíše spojovací chodba, nepoužívaný.
  • Místnost 27
    – propast hluboká 8 sáhů a široká 12 sáhů, na dně tělo – u těla polovina provazu (4 sáhy) = provaz je přeseknutý, tělo člověka bojovníka (kroužková zbroj, palcát, 1k6 st mincí) – na druhé straně propasti rozbité hnízdo brouků s rozmlácenými schránkami.

Při tvůrčím procesu nemám nijak předpřipravené materiály, nebo generátory, nechám to živelně vznikat, až to (snad) ke konci roku dokončím. Konec ledna byl spíše o doplňování místností, které si myslím, že mi na patře chybí. Jsem si tak na 98 % jistý, že při tvorbě dalších pater mě napadnou další věci a já některé lokace buď přesunu o nějaká ta patra nahoru a dolů, nebo je přepíšu. Co za překážky přinese únor? To uvidíme.

Další články

Únor s Výzvou Dungeon23

Únor přinesl změny v tvorbě i mentální únavu. Kde vzít energii a jak vidím úpravu své tvůrčí náplně? Vydejte se se mnou pod povrch hor do druhého patra megadungeonu!

Číst více »

Salamander Guild